Co umożliwiają badania CATI
Badania telefoniczne (CATI) to:
- Szybki dostęp do wyników badania;
- Wysoką skuteczność;
- Zbadanie opinii na różne tematy (społeczne, polityczne albo ekonomiczne);
- Zbadanie stopnia zadowolenia;
- Zdiagnozowanie problemów społecznych;
- Sporządzenie profilu klienta;
- Zaopiniowanie wad i zalet produktu.
Nowinka technologiczna
Licencja dostępu do systemu dla badań prowadzonych metodą Computer Assisted Telephone Interviewing to najnowsza pozycja w ofercie firm z branży badawczej. Umożliwia ona samodzielne prowadzenie wspieranych komputerowo wywiadów telefonicznych – bez konieczności zlecania badania zewnętrznej firmie. Wystarczy komputer, Internet i zestaw słuchawek komputerowych.
Posiadając dostęp do specjalistycznego oprogramowania do CATI zyskujemy konto administratorskie, umożliwiające dodawanie kont ankieterskich i zarządzanie badaniem. Możemy stworzyć ankietę dla badania, nadzorować realizację i przebieg sondażu a na koniec pobrać wyniki badania.
Co cechuje dobre oprogramowanie do CATI?
Odpowiadając na to pytanie, warto zastanowić się, dlaczego zwykle polegamy na usługach firm badawczych. Ich doświadczenie w prowadzeniu tego typu akcji jest z pewnością dużym atutem – aczkolwiek warto postawić czasem także na własne umiejętności. Dzięki temu rozwijamy zakres własnych kompetencji, przy okazji minimalizując koszty i zyskując doświadczenie.
Inwestując w oprogramowanie do CATI należy zwrócić uwagę na jego intuicyjność – a więc zapoznać się z wersją testową produktu. Dobrze, jeśli oprogramowanie jest kompatybilne z używaną przez nas przeglądarką internetową, do której jesteśmy przyzwyczajeni. Powinno także być zaopatrzone w funkcje zabezpieczające przed utratą danych. Mechanizmem tego typu jest na przykład moduł tworzący automatycznie kopie zapasowe kwestionariuszy i pozyskanych wyników na serwerze zewnętrznym.
Firma badawcza, w której powstało oprogramowanie, zwykle świadczy także wsparcie techniczno-merytoryczne w zakresie oferowanego systemu.
Warto przyjrzeć się możliwościom przedstawianym przez moduł kreowania formularzy ankietowych. Kwestionariusz może być prosty albo mocno złożony, z rozbudowaną kafeterią i przejściami pomiędzy pytaniami. Jeśli planujemy tworzyć ankiety wielostopniowe o wysokim stopniu skomplikowania, potrzebne będzie także narzędzie umożliwiające przetestowanie logiki ankiety, tak aby uzyskane za jej pomocą dane nie nastręczały trudności interpretacyjnych.
Stały wgląd w statystyki badania i możliwość nadzorowania pracy ankieterów to raczej standard. Koniecznością jest także możliwość eksportowania wyników badania z systemu w popularnych formatach zapisu danych.