Badania konceptów suplementów – czyli projektowanie produktu doskonałego
Badania konceptów w odróżnieniu od badań produktowych polegają na ocenie jeszcze nieistniejącego produktu. Jest to niezmiernie przydatne narzędzie badań marketingowych poprzedzające wprowadzenie na rynek nowego produktu. Badanie polega na analizie opinii potencjalnych klientów o planowanym produkcie lub usłudze. Także w zakresie badań potencjału rynku medycznego w tym farmaceutycznego badania konceptów wykorzystuje się podczas planowania wprowadzenia na rynek nowego leku lub suplementu.
Przygotowanie produktu do wejścia na rynek
Niezależnie od tego jakiej branży dotyczy prototyp czy też projekt, wprowadzenie go na rynek wiąże się z dużymi kosztami. Aby zminimalizować ryzyko ekonomiczne i wizerunkowe konieczne jest zbadanie potrzeb rynku i szans na sukces danego produktu w wytypowanej grupie docelowej. Przetestowanie produktu w badaniach konceptów suplementów pozwala na określenie jego potencjału zanim trafi na rynek.
Warto w pierwszej kolejności zbadać sam koncept. Takie badanie pozwoli zweryfikować słuszność założeń dotyczących użyteczności produktu i dostosowania go do potrzeb potencjalnych klientów. Należy przy tym pamiętać, że w przypadku leków i suplementów diety nie tylko kierujemy badanie na potencjalnych konsumentów, ale także decydentów. Przychodzą tu z pomocą badania marketingowe farmaceutów, czyli kolejnych obok lekarzy decydentów w zakresie rekomendacji preparatów.
O co jeszcze warto zadbać?
Poza wykorzystaniem wszelkich dostępnych badań z zakresu healthcare market research – w tym badań rynku medycznego i farmaceutycznego, które zmierzają do poznania potencjału rynku konieczne jest też zbadanie konceptu produktu. To pozwoli odpowiedzieć na pytanie czy produkt jaki planujemy wprowadzić na rynek odpowiada oczekiwaniom i zapotrzebowania naszych klientów. Te badania dotyczą potencjalnych kupujących oraz decydentów z wykorzystaniem badań marketingowych farmaceutów, bowiem to oni głównie odpowiadają za rekomendacje suplementów diety.
W sytuacji kiedy produkt nie do końca spełni oczekiwania, badania konceptu pozwolą też zaprojektować takie zmiany, by lepiej dostosować je do potrzeb danej grupy docelowej. Informację, którą także przyniesie nam badanie konceptu to wiedza o tym jak nasi klienci oceniają produkt na tle konkurencji. Przeprowadzenie testu konceptu pozwala zminimalizować ryzyko niedostosowania produktu do potrzeb potencjalnych klientów oraz ewentualnej jego modyfikacji na każdym etapie produkcji.