Dlaczego warto przeprowadzać badania rynku słodyczy?
Wielkość rynku słodyczy w Polsce to prawie 3 mld euro, a branża notuje rocznie stały, około 5-procentowy wzrost. Informacje te nie są jednak dla producentów wystarczające, dlatego też okresowo zlecają oni badania rynku słodyczy. Dlaczego dokładnie warto je realizować?
Cele realizacji badań rynku słodyczy
Celem badań rynku słodyczy jest dowiedzenie się, jakie mechanizmy kształtują popyt oraz podaż, jakie są preferencje konsumentów w zakresie wyboru konkretnych produktów oraz jakimi kanałami sprzedaży nabywane są one najczęściej.
Na podstawie tak szczegółowych informacji przedsiębiorstwo może podjąć ważne pod względem strategicznym kroki, np. zdecydować się na poszerzenie portfolio produktowego lub zmianę wydźwięku komunikatów marketingowo-sprzedażowych.
Firma może też pozyskać bodziec do rezygnacji z produktów przynoszących największe straty i doinwestować w te, które mają potencjał wzrostowy.
Komunikaty marketingowe, które sprzedają
Dzięki badaniom rynku słodyczy firma może dowiedzieć się także, jakie preferencje w zakresie poszczególnych produktów mają klienci. Wyniki tego służą zazwyczaj do opracowywania lepszych komunikatów marketingowo-sprzedażowych.
Reklama ma bowiem na rynku słodyczy ogromny wpływ na sprzedaż produktów, dlatego firmy zmuszone są przeznaczać na nią naprawdę duże budżety. Aby jednak była ona efektywna niezbędna jest wiedza, czego dokładnie potrzebuje klient oraz dlaczego dokonuje konkretnych wyborów.
Poznanie wizerunku marki na tle konkurentów
Wizerunek ma duży wpływ na sprzedaż słodyczy, bowiem przywiązani do jednej marki klienci mniej chętnie z niej rezygnują. Aby sprawdzić, jaki obraz ten jest w istocie, także można pokusić się o badanie rynku słodyczy. Sprawdza się ono również do zestawiania ze sobą wizerunków różnych przedsiębiorstw i do pozyskiwania wiedzy, dlaczego klienci wybierają tę a nie inną ofertę.
Jak przeprowadza się badania rynku słodyczy?
Badania rynku w większości branż realizuje się dzięki ankietom. Dużą popularnością cieszą się przede wszystkim ankiety wspierane komputerowo, czyli CAWI. Ich realizacją zajmuje się m.in. Centrum Badawczo-Rozwojowe Biostat®, które daje możliwość zarówno samodzielnego ich przygotowywania, jak i skorzystania z pełnej pomocy ekspertów.
Kolejną popularną metodą jest CATI, czyli ankieta realizowana za pośrednictwem rozmów telefonicznych. W jej przypadku osoby pytane są o swoje preferencje właśnie poprzez bezpośrednią rozmowę telefoniczną, a zaletą jest możliwość dotarcia do mniej dostępnych grup konsumentów.
Niezależenie od wyboru metody, badania rynku słodyczy to absolutna podstawa dla firm działających w tym sektorze. Jak widać pozwalają one uzyskać szereg naprawdę kluczowych informacji, by móc prowadzić dochodową działalność i reagować na rynkowe zmiany. Jeśli są Państwo zainteresowani ich realizacją, zachęcamy do kontaktu z Centrum Badawczo-Rozwojowym Biostat® istniejącym nad rynku już od 16 lat.