Łatwa dostępność badań marketingowych
Firmom prywatnym, ale też i instytucjom publicznym potrzebne są badania rynku. Do tego nie trzeba już nikogo przekonywać. W każdym sektorze gospodarczym, niezależnie od branży, w której działa przedsiębiorstwo, w regularnych odstępach zleca się przeprowadzanie badań rynku. Instytucje publiczne również zlecają takie badania, np. oczekując analizy obsługi klientów. A tylko dzięki wiarygodnie przeprowadzonym badaniom uzyska się rzetelne dane, mogące pomóc w dalszej działalności firmy/instytucji. Na szczęście coraz popularniejszy staje się pogląd, że badania rynku stanowią solidną podstawę rozwoju przedsiębiorstwa.
Pojemność tematyczna
Tematyka, jaką obejmują badania rynku jest naprawdę spora. Cały zakres potrafi być imponujący. Dlatego lepiej zastosować podziały porządkujące ten skomplikowany obraz. Taki podstawowy podział odnosi się do badań rynku, marki, klienta i produktu. Jest więc kilka głównych obszarów, wśród których wyróżnia się szczegółowe. Np. badania rynku to m.in. analiza struktury rynku, badanie konkurencji, segmentacja rynku, analizowanie popytu i podaży, wpływ cen i zachowania cen w krótkim i długim okresie, poszukiwanie nisz na rynku, analizowanie nowych rynków i możliwych udziałów konkretnej firmy w rynku. Badania marki to np. analizowanie reklam, badanie ich skuteczności, analizowanie strategii marketingowych, badanie poziomu rozpoznawalności marki i przywiązania do marki. Badania klienta związane są z lojalnością klientów, potrzebami konsumentów, strategiami zakupowymi, wartością klienta, jakością jego obsługi. Badania produktu zawierają m.in. pozycjonowanie produktu, badanie jakości produktów, prowadzenie testów konsumenckich. Warto pamiętać, że trochę mniej obszerny jest na szczęście zestaw metod i technik badawczych, jakie można wybrać, chcąc zbadać rynek. Standardowe metody/techniki ilościowe to: CATI (badania telefoniczne), CAWI (badania internetowe), PAPI (tradycyjne badanie „w terenie”), CAPI (tradycyjne badanie, ale wspomagane komputerowo, przez co skraca się czas wypełniania ankiet i przesyłu danych). Podstawowe metody/techniki jakościowe: FGI (zogniskowane wywiady grupowe), IDI (indywidualne wywiady pogłębione), tajemniczy klient, analiza przypadku. Są też: desk research, analiza SWOT, Servqual. Każdą z nich firma badawcza analizuje pod kątem oczekiwań zlecającej firmy/instytucji publicznej. Warto bowiem zastosować kilka metod w jednym badaniu, ale nie można przesadzać.
Do czego wykorzystać można wyniki
Na pierwszym miejscu na pewno znajdują się krótkookresowe działania, które można oprzeć na wynikach badań. Np. zmodyfikowanie opakowania, inna reklama, odświeżenie wizerunku. Są też inne korzyści, np. opracowanie lepszej strategii rozwoju, obejmującej możliwości wejścia na nowe rynku, wykorzystanie nisz, zmianę produktów.